آغوز چیست و استفاده آن چه مزایا و معایبی دارد؟

مصرف آغوز برای نوزاد مفید است؟

 

اولین شیر مادر یا آغوز (به انگلیسی کولوسترم) ماده ای طبیعی است که پس از زایمان در بدن پستانداران ترشح می‌شود. این ماده زرد رنگ و غلیظ است و در زمان کوتاهی پس از زایمان(به سرعت) ترشح می‌شود. آغوز اولین شیر مادری است که نوزاد از آن تغذیه می‌کند و این شیر تا 3 الی 5 روز پس از زایمان توسط بدن مادر ترشح می‌شود. کولوسترم حاوی مواد مغذی مهمی از جمله پروتئین، چربی، کربوهیدرات، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی بادی ها است که نوزاد نیاز زیادی به آن دارد. آغوز علاوه بر تامین مواد غذایی و مغذی مورد نیاز نوزاد، سیستم ایمنی او را تقویت کرده و باعث رشد و نمو بهتر سیستم گوارشی نوزاد می‌شود. به دلیل اهمیت بالای آغوز در رشد و سلامتی نوزاد، توصیه شده است که نوزاد در ساعات و روزهای اولیه پس از تولد از این شیر مادر تغذیه کنند. 

 

مزایای آغوز

شیر آغوز مزایای زیادی دارد که در ادامه آنها را بیان می‌کنیم:

تقویت سیستم ایمنی: این شیر به دلیل این که حاوی انتی بادی های بدن مادر است، به نوزاد در تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. این آنتی بادی ها به نوزاد در مبارزه با باکتری ها، ویروس ها و عوامل عفونی کمک می‌کنند و از او در برابر بیماری ها و عفونت ها محافظت می‌کنند. 

 

تغذیه کامل: کولوسترم به دلیل دارا بودن پروتئین ها، چربی ها، کربوهیدرات ها، ویتامین ها و مواد معدنی باعث می‌شود که نوزاد رشد بهتری داشته باشد و انرژی لازم برای فعالیت های روزانه خود را جذب کند. 

 

حمایت سیستم گوارش: کولوسترم به دلیل این که دارای پپتید ها و فاکتور های رشد هستند، با بهبود عملکرد روده ها، حمایت از رشد باکتری های مفید روده و کاهش عوارض احتمالی گوارشی به سلامت و توسعه سیستم گوارشی نوزاد کمک می‌کند. 

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : آیا رفلاکس معده نوزاد ناشی از یک مشکل جدی است؟

 

اثر ضد التهابی: این شیر به کاهش التهاب و آسیب های ناشی از آن کمک می‌کند و خاصیت ضد التهابی قوی دارد. این خاصیت آغوز برای التهابات سیستم گوارش، مفصل و ..... مفید است. 

 

سلامت قلب: تحقیقات نشان داده اند که شیر کولوسترم، با کمک به کاهش فشار خون، کاهش LDL یا کلسترول بد و افزایش HDL یا کلسترول خوب، در نهایت به سلامت قلب کمک می‌کند. 

 

راه های افزایش ترشح آغوز در بدن مادر

برای افزایش تولید آغوز در بدن مادر، اقدامات زیر را انجام دهید:

شیردهی مکرر و منظم: این کار به مادر در تولید بیشتر آغوز یا کولوسترم کمک می‌کند. بنابراین لازم است تا تغذیه نوزاد منظم و بر اساس نیاز تغذیه ای او باشد تا مقدار ترشح این شیر در بدن مادر افزایش پیدا کند. 

 

استراحت و تغذیه مناسب مادر: بدن مادر برای تولید آغوز به استراحت، انرژی و مواد مغذی نیاز دارد. به همین دلیل لازم است تا مادر با استراحت کافی و تغذیه سالم و متنوع، به خودش برسد. 

در این بخش به شما توصیه میکنیم برای آشنا شدن با بهترین غذایی جهت افزایش میزان شیر مادر، بلاگ " تغذیه مناسب برای افزایش شیر مادر " را مطالعه کنید.

 

مصرف پروتئین کافی: مصرف انواع پروتئین در بدن مادر، به افزایش ترشح آغوز کمک می‌کند. به همین دلیل لازم است در رژیم غذایی مادر شیرده منابع غنی پروتئین مثل تخم مرغ، ماهی، گوشت، لبنیات و سبزیجات قرار بگیرد. 

 

مصرف آب به میزان کافی: مصرف آب کافی به بدن مادر کمک می‌کند تا بهتر کار کند، آب بدن را حفظ کند و راحت تر آغوز ترشح کند. 

 

ماساژ: ماساژ در ناحیه سینه و پستان با افزایش جریان خود در این ناحیه، به افزایش تولید کولوسترم در بدن مادر کمک می‌کند. 

 

استفاده از تجهیزات کمکی برای مادر: استفاده از شیردوش و ماساژور برقی سینه برای مادر، تولید بیشتر شیر را تحریک می‌کند.

 

سخن پایانی

لازم است در نظر داشته باشید که شرایط بدنی هر مادر با مادران دیگر متفاوت است و به همین دلیل، میزان تولید شیر کولوسترم و روش افزایش میزان تولید آن در افراد مختلف متفاوت است. در صورتی که در مورد تولید شیر آغوز در بدن خود نگرانی دارید، مشورت با پزشک متخصص برای شما کمک کننده خواهد بود. 

 

در انتهای این نوشته توصیه میکنیم که برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر با شرایط تغذیه نوزاد از شیر مادر به بلاگ " نکات لازم برای اولین شیردهی " مراجعه فرمایید.

 

مطلب های تصادفی